عوارض ایمپلنت دندان
تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1400
نویسنده : فردین فروغی

معایب کاشت ایمپلنت ممکن است نسبت به شرایط بیمار، مشکلاتی را برای او ایجاد کند اما این مشکلات روی این حقیقت که کاشت دندان به روش ایمپلنت راه حل فوق‌العاده‌ای برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است؛ تاثیری نمی گذارد. عوارض جانبی ایمپلنت دندان بخشی از مراحل درمان آن هستند بنابراین جای هیچ گونه نگرانی هنگام مشاهده علائمی مانند کبودی، احساس درد یا حتی خونریزی خفیف پس از انجام ایمپلنت وجود ندارد. بلکه این عوارض جانبی ایمپلنت دندان طی مدت کوتاهی از بین خواهد رفت. به طور کلی می توان گفت معایب ایمپلنت دندان نسبت به روشهای دیگر جایگزین کردن دندان از دست رفته چندان جدی نیست. البته می توان معایب زیر را در مقایسه با روشهای دیگر مانند بریج دندان سنتی برای کاشت دندان به روش ایمپلنت برشمرد.

اعوارض ایمپلنت دندان

عوارض کاشت ایمپلنت دندان توسط افراد غیر متخصص

در صورتیکه بررسیهای دقیق انجام نشود و یا توسط فرد متخصص انجام نشود احتمال موارد زیر وجود دارد :

    بی حسی گوشه لب در برخی موارد ایمپلنت دندان
    احتمال اسیب به اعصاب فک در کاشت دندان
    مشکلاتی سینوسی پس از کاشت

عوارض احتمالی ایمپلنت

ایمپلنت دندان فواید زیادی دارد که مهم ترین آن بهبود روند تغذیه و تکلم بیمار است. بیماری که یک یا چند دندان را از دست داده معمولا با مشکل جویدن و بلع مواجه  است و در برخی موارد در تکلم نیز

کاستی هایی را احساس می کند. دکتر سام جف  دندانپزشک می گوید: اگر پروسه ایمپلنت را در زمان درست و بعد از پایان یافتن رشد استخوان صورت و فک و در شرایط مطلوب و با تجهیزات مناسب انجام دهند عوارض بسیار اندک و ناچیزی خواهد داشت. با وجود این درد مختصر بعد از کاشت ایمپلنت، عفونت، خونریزی، آسیب عصبی یا سینوسی، تورم  و لق شدن مختصر دندان کنار ایمپلنت از جمله عوارضی است که با مراقبت و دقت و مراجعه به متخصص حاذق و کاربلد به ناچیزترین حد خود می رسد.

عوارض موقتی ایمپلنت دندان

بعضی از عوارض بعد از کاشت ایمپلنت ممکن است بروز کند که البته موقتی خواهد بود:

  • لق شدن مختصر دندان کنار ایمپلنت که البته بعد از حدود یک ماه به حالت طبیعی بر می گردد.
  • درد بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت می باشد که گاها یک امر اجتناب ناپذیر است و احتمالا میزان آن با شدت جراحی و سختی جراحی ایمپلنت وابسته است. بهترین راه کنترل درد، استفاده از مسکن دو ساعت قبل از جراحی است که مصرف مسکن هایی مانند ژلوفن یا بروفن قبل از جراحی، کمک می کند تا درد و تورم بعد از کاشت ایمپلنت به طور محسوسی کاهش یابد. البته در صورت کاشت ایمپلنت با کمک تکنیک پانچ ( بدون شکافتن لثه ) به میزان بالایی درد بعد از جراحی کاهش می یابد و حتی گاها نیازی به مصرف مسکن برای کاهش درد ایمپلنت نیست.
  •  تورم و کبودی یک یا دو روز بعد از کاشت ایمپلنت بروز می کند و پس از یک هفته کاهش می یابد و بهبودی حاصل می شود.
  • در بعضی از موارد بخصوص در فک پایین، ممکن است گزگز و یا بی حسی گوشه لب بعد از جراحی کاشت ایمپلنت مشاهده شود که این بی حسی یا گزگز یا کرختی امری طبیعی است و گذشت زمان بهبود می یابد.

عوارض ایمپلنت دندان با کاشت در محل نامناسب

کاشت ایمپلنت در محل نامناسب دهان ممکن است عوارضی از نازیبایی تا حتی عدم فانکشن و عدم امکان انجام پروتز بر روی ایمپلنت کاشته شده را داشته باشد. آسیب به ایمپلنتها پس از تحویل پروتز به علت عدم تعیین صحیح تعداد ایمپلنت ها :

    تعداد روکش های متصل به هم نسبت به تعداد پایه های ایمپلنت که در واقع نیروی وارد به ایمپلنتها را تعیین میکند. در صورت عدم بررسی و عدم قرار گیری تعداد مناسب با توجه به شرایط فکی هر فرد امکان overload ایمپلنتهاو ودر نتیجه امکان آسیب دیدگی ایمپلنتها وجود دارد.

مراقبت های ایمپلنت های دندان

خطرات و عوارض جانبی ناشی از انجام عمل جراحی

انجام عمل جراحی همواره با خطراتی برای بیمار همراه است. بیمار پس از عمل جراحی ایمپلنت دندان احتمالا تا چند روز احساس، درد، ورم، کبودی و ناراحتی را خواهد داشت. همچنین در صورتی که نیاز به کاشت بیش از یک دندان در دهان باشد معمولاً دندانپزشکان از بی حسی موضعی یا بیهوشی کامل در بیمارستان برای بیمار استفاده میکنند که ممکن است عوارض جانبی متعددی برای فرد داشته باشد.

•درد و احساس ناراحتی

ترش شدن دهان و احساس درد از عوارض جانبی ایمپلنت دندان است که بروز آنها بعد از هرگونه عمل جراحی داخل دهان طبیعی است. برای تسکین این عوارض جانبی ایمپلنت دندان می توان از مسکن هایی که توسط پزشک تجویز شده استفاده کرد. همچنین بهتر است از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی داغ یا خیلی سرد تا زمانی که حساسیت و احساس درد و ناراحتی شما از بین نرفته؛ خودداری کنید.

•کبودی اطراف ناحیه عمل شده

در روزهای اول ریکاوری، بیماران ممکن است کبودی هایی اطراف ناحیه‌ای که بافت لثه جراحی شده مشاهده کنند. کبودی های سیاه یا آبی رنگ کاملاً طبیعی هستند و ممکن است تا چند روز مشاهده شوند. اما همینطور که لثه در حال ترمیم یافتن است؛ کبودی نیز کم رنگ تر شده و به تدریج از بین می رود.

•تورم صورت و لثه

تورم در ناحیه قوس دندان و بخشی از صورت بعد از انجام عمل جراحی دهان و دندان طبیعی است. خوشبختانه این تورم پس از چند روز کاهش قابل توجهی پیدا می کند. اما برای کمک به تسکین بیشتر این تورم میتوان از کمپرس سرد روی صورت استفاده کرد. البته دقت داشته باشید که کمپرس سرد را نباید مستقیماً روی محلی که جراحی شده یعنی روی لثه قرار دهید چون ناراحتی و درد شما را مخصوصا در روزهای اول ریکاوری بیشتر خواهد کرد.

•خونریزی خفیف پس از عمل جراحی

 خونریزی خفیف در محل جراحی حتی چند روز پس از انجام جراحی دهان و دندان نیز نامعمول نیست اما به تدریج در روزهای پس از عمل جراحی میزان خونریزی کاهش می یابد. بهتر است به توصیه های پزشک برای مراقبت از محل جراحی شده و حفظ بهداشت آن جهت جلوگیری از ایجاد عفونت توجه کنید.

مواردی که می تواند درمان ایمپلنت شما را دچار مشکل کند:

 بیماریهای لثه ای که قبل از کاشت ایمپلنت باید درمان شوند.

  • سیگار به علت کاهش خونرسانی ، در صد موفقیت را تا حدی کم میکند.
  •  دیابت کنترل نشده  اگر  قند خون ناشتا  بالای عدد ۱۴۰ بماند.
  • دندان قروچه
  • دندان قروچه شبانه در کسی که به علت استرس های روزانه ناخود آگاه دندانهای خود را در خواب روی هم میفشارد، حتما بعد از اتمام درمان پروتز باید از occlusal splint استفاده نماید.

تاثیر دندان قروچه بر ایمپلنت دندان

دندان قروچه به ساییدن دندان ها به صورت عادتی می گوید این عمل معمولا در خواب صورت می گیرد و برای ایمپلنت بسیار ضرر دارد و فشار زیادی به پایه و فک وارد می کند. صدای دندان قروچه می تواند در حدی زیاد باشد که باعث از خواب پریدن بقیه افراد شود و  مراجعه سریع به دندانپزشک توصیه می شود.

شکستگی ایمپلنت دندان

شکستگی ایمپلنت دندان هم میتواند شامل عوارض ایمپلنت کاشت دندان باشد که در صورت شکستگی پروتز دندانی مشکل بزرگی برای دندان های شما پیش نمی اید. اما شکستگی بدنه ایمپلنت دندان یکی از عوارض خطرناک ایمپلنت دندان به حساب می اید که باید ایمپلنت از دندان خارج شده و دوباره کاشت شود.
لازم به ذکر از احتمال شکستگی بدنه ایمپلنت بسیار نادر است.

که از جمله دلایل شکستگی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شکستگی ایمپلنت در حین جراحی
  2. شکستگی پروتز در حین جراحی
  3. عدم تجربه کافی پزشک
  4. ضعف در درمان
  5. استخوان های ضعیف در بیمار
  6. عدم جوش خوردن مناسب ایمپلنت
  7. جنس نامرغوب ایمپلنت

از دیگر عوارض ایمپلنت دندان

  • عفونت در اطراف ایمپلنت
  • آسیب رساندن به رگهای خونی ، دندان ها یا سایر بافت ها
  • آسیب عصبی منجر به درد ، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن
  • مشکلات مربوط به سینوس های شما (در مواردی که کاشت در فک بالا قرار می گیرد)

منبع:

https://www.healthline.com/health/dental-implant-problems

https://drshahram.com/complications-of-dental-implants/

https://www.dentistrytoday.com/media/k2/items/cache/c995d3e38fa081bb173cb05e49774209_XL.jpg




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: ایمپلنت , ایمپلنت دندان , ایمپلنت فوری , عوارض ایمپلنت دندان ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید